Choď na obsah Choď na menu
 


Príznaky autizmu

 

 Príznaky

 Sociálne interakcie                                                                                                               

-    -často sa vyhýba kontaktu s inými ľuďmi, alebo sú u tieto kontakty ľahostajne

 --  - pasívne akceptuje sociálny kontakt, niekedy má z neho veľkú radosť, ale len veľmi zriedka spontánne nadväzuje kontakty

   - len príležitostne pristupuje k iným ľuďom, ak aj, veľmi zvláštnym, neprimeraným spôsobom, pričom nevenuje žiadnu pozornosť reakciám týchto ľudí

  Komunikácia

-       -nedoceňuje sociálne využitie a radosť z komunikácie

-       -nechápe, že reč je prostriedkom získavania informácií o ostatných ľuďoch

-      -nerozumie skutočnému významu giest, výrazov tváre alebo tónu hlasu

-      -slová volí a kombinuje bez súvislostí

        Imaginácia

-     -  nie je schopný hrať sa s predmetmi alebo hračkami imaginatívne

-     -má sklony zameriavať sa na nepodstatné alebo triviálne veci, napr. na náušnice – nie na človeka, ktorý ich nosí

-     -má obmedzený rámec imaginatívnych aktivít, väčšinou okopírovaných

  Repetitívne aktivity

Popri triáde poškodení má autista vždy prejavy repetitívnych aktivít a repetitívneho správania. Môže to byť napríklad trepotanie prstami alebo predmetmi, zložitejšie prejavy sú napríklad zvláštne pohyby tela, opakovanie určitých rituálov, vytváranie vzťahov k určitým predmetom bez zrejmého dôvodu, niektoré deti bývajú fascinované rôznymi témami ( elektrinou, astronómiou, vtákmi, cestovným poriadkom).

  „Vyzývavé“ správanie

Patrí sem napríklad strácanie sa ( v zmysle utekania), vrieskanie, kopanie, hryzenie iných ľudí, naivné a nehanebné poznámky.

Špeciálne schopnosti

Okolo 10% autistických detí má nejaké špeciálne schopnosti, ktoré sú na oveľa vyššej úrpvni, ako zvyšok ich schopností, napríklad v oblasti hudby, výtvarného umenia, matematiky či skladania puuzle. Niektorí majú výnimočnú pamäť na dátumy alebo udalosti, ktoré majú pre ne zvláštny význam.

  Pridružené poruchy

Spektrum autistických porúch sa môže vyskytovať v spojení s ďalšími telesnými alebo zmyslovými poruchami, napríklad Downov syndróm, špecifické poruchy učenia, poruchy reči atď.