Príznaky autizmu
Príznaky
- -často sa vyhýba kontaktu s inými ľuďmi, alebo sú u tieto kontakty ľahostajne
-- - pasívne akceptuje sociálny kontakt, niekedy má z neho veľkú radosť, ale len veľmi zriedka spontánne nadväzuje kontakty
- len príležitostne pristupuje k iným ľuďom, ak aj, veľmi zvláštnym, neprimeraným spôsobom, pričom nevenuje žiadnu pozornosť reakciám týchto ľudí
Komunikácia
- -nedoceňuje sociálne využitie a radosť z komunikácie
- -nechápe, že reč je prostriedkom získavania informácií o ostatných ľuďoch
- -nerozumie skutočnému významu giest, výrazov tváre alebo tónu hlasu
- -slová volí a kombinuje bez súvislostí
Imaginácia
- - nie je schopný hrať sa s predmetmi alebo hračkami imaginatívne
- -má sklony zameriavať sa na nepodstatné alebo triviálne veci, napr. na náušnice – nie na človeka, ktorý ich nosí
- -má obmedzený rámec imaginatívnych aktivít, väčšinou okopírovaných
Repetitívne aktivity
Popri triáde poškodení má autista vždy prejavy repetitívnych aktivít a repetitívneho správania. Môže to byť napríklad trepotanie prstami alebo predmetmi, zložitejšie prejavy sú napríklad zvláštne pohyby tela, opakovanie určitých rituálov, vytváranie vzťahov k určitým predmetom bez zrejmého dôvodu, niektoré deti bývajú fascinované rôznymi témami ( elektrinou, astronómiou, vtákmi, cestovným poriadkom).
„Vyzývavé“ správanie
Patrí sem napríklad strácanie sa ( v zmysle utekania), vrieskanie, kopanie, hryzenie iných ľudí, naivné a nehanebné poznámky.
Špeciálne schopnosti
Okolo 10% autistických detí má nejaké špeciálne schopnosti, ktoré sú na oveľa vyššej úrpvni, ako zvyšok ich schopností, napríklad v oblasti hudby, výtvarného umenia, matematiky či skladania puuzle. Niektorí majú výnimočnú pamäť na dátumy alebo udalosti, ktoré majú pre ne zvláštny význam.
Pridružené poruchy
Spektrum autistických porúch sa môže vyskytovať v spojení s ďalšími telesnými alebo zmyslovými poruchami, napríklad Downov syndróm, špecifické poruchy učenia, poruchy reči atď.