Poznatky z nášho výskumu
Porovnaním dvoch žiakov s autizmom a mentálnym postihnutím a troch žiakov s autizmom ale bez mentálneho postihnutia pri vykonávaní rovnakých činností sme zistili, že aj keď majú všetci diagnostikovaný autizmus, výrazne sa od seba odlišujú. Odlišné znaky môžme pozorovať pri ich prejavoch správania, pri komunikácii a taktiež aj pri samotnej koncentrácii na vykonávané činnosti.
V nasledujúcej tabuľke sme zaznamenali niektoré z činností a čas, za ktorý túto činnosť vykonali jednotlivý žiaci. Najlepšie časy sú vyznačené farebne.
|
roztriedenie farieb |
zoradenie číselného radu |
skladanie puzzle |
s mentálnym postihnutím, 12 rokov |
0,59 s |
0,31 s |
0,52 s |
s mentálnym postihnutím, 8 rokov |
2,58 s |
1,55 s (s nápovedami) |
1,14 s |
bez mentálneho postihnutia, 8 rokov |
0,31 s |
0,14 s |
0,37 s |
bez mentálneho postihnutia, 8 rokov |
0,19 s |
0,13 s |
0,32 s |
bez mentálneho postihnutia, 13 rokov |
0,16 s |
0,20 s |
0,30 s |
Pri meraní sme zistili, že sa žiaci s mentálnym postihnutím výrazne líšia od žiakov bez mentálneho postihnutia. Zmeny sme postrehli hlavne pri porovnávaní časov, za ktorý rôzne activity dokončili. Žiaci bez mentálneho postihnutia boli sústredenejší, počúvali pokyny, z dokončenia aktivity mali radosť a tešila ich pochvala od ostatných.
Pri porovnaní s deťmi s mentálnym postihnutím, sme postrehli niekoľko odlišností. Deti neboli z aktivít veľmi nadšené, robili to len ako povinnosť nie ako zábavu, pri činnostiach potrebovali aj nápovedy, či už pedagóga alebo pomocné obrázky.
|
roztriedenie farieb |
navliekanie korálok |
skladanie puzzle |
zoradenie číselného radu |
skladanie obrázka |
roztriedenie príbora |
študentka gymnázia, 17 r. |
0,14 s |
0,13 s |
0,42 s |
0,17 s |
0,16 s |
0,09 s |
študentka gymnázia, 17 r. |
0,11 s |
0,09 s |
0,21 s |
0,13 s |
0,12 s |
0,13 s |
špeciálny pedagóg, 32 r. |
0,11 s |
0,09 s |
0,17 s |
0,10 s |
0,09 s |
0,09 s |
Vo vyššie uvedenej tabuľke sme zaznamenali časy tých istých činností, s rozdielom že rovnaké aktivity sme vykonali my a špeciálny pedagóg. Ako môžeme vidieť, niektoré časy sa v porovnaní s časmi autistov od seba až tak výrazne neodlišujú. Môže to byť spôosobené tým, že autistic tieto rovnaké činnosti, vykonávaj´častejšie, nakoľko my sme ich robili prvý krát, no taktiež to môže byť aj tým, čo už sme spomínali,že autistic majú výnimočné schopnosti, a sú zručenejší napríklad v matematike, obrazovej predstavivosti či motorike.